یک طرح حفاظتی مبتنی بر منحنی اصلاح شده ی رله اضافه جریان برای شبکه های توزیع با سطح نفوذ بالای خودروهای الکتریکی
|
مجید طاوسی1 ، بهادر فانی* 1، مجید دلشاد1 ، ایمان صادقخانی2 |
1- دانشکده فنی مهندسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 2- دانشکده مهندسی برق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران |
|
چکیده: (35 مشاهده) |
برای کاهش وابستگی حملونقل به سوختهای فسیلی، وسایل نقلیه الکتریکی رشد و کاربرد گستردهای پیدا کردهاند، به¬گونه¬ای که تعداد ایستگاههای شارژ مربوط به آنها افزایش داشته است. افزایش سطح نفوذ ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع، مشخصه جریان خطا را پیچیدهتر کرده است که منجر به قطع انرژی نامطلوب بارها، آسیب به تجهیزات شبکه و کاهش قابلیت اطمینان میگردد. این مقاله روشی را برای حفظ هماهنگی حفاظتی با در نظر گرفتن ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی با سطوح نفوذ مختلف و مکانهای گوناگون در امتداد فیدر توزیع معرفی میکند. با شناسایی بدترین حالت تأثیر خودروهای الکتریکی متصل شده به شبکه توزیع در ناهماهنگی حفاظتی، منحنی مشخصه حفاظت مرسوم شبکه توزیع اصلاح میشود. طرح پیشنهادی ساختار سیستم حفاظتی فعلی شبکه توزیع را تغییر نمیدهد و میتواند با رلههای قدیمی و غیرقابل برنامهریزی نیز اجرا شود. علاوه بر این، نیازی به ارتباط مخابراتی ندارد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد فاصله زمانی هماهنگی در روش پشنهادی و در زمان اتصال خودروهای الکتریکی مابین رله های اصلی و پشتیبان، در مقدار 300 میلی ثانیه حفظ می شود. همچنین با اعمال الگوریتم پیشنهادی و در شرایط اتصال خودروهای الکتریکی به شبکه توزیع در بالادست رله پشتیبان، حد مجاز حرارتی هادی¬های شبکه (1000 میلی ثانیه) تضمین می گردد. |
|
واژههای کلیدی: شبکه توزیع، هماهنگی حفاظتی، خودروی الکتریکی، حفاظت اضافه جریان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برق و کامپیوتر دریافت: 1403/5/28 | پذیرش: 1403/8/9
|
|
|
|