تخمین برخط شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی در حضور نامعینیهای توان منابع تجدیدپذیر و تعداد منابع تولید پراکنده
|
وحید باقری1، امیر فرهاد احیائی* 1، محمد حائری2 |
1- دانشگاه بین المللی امام خمینی 2- دانشگاه صنعتی شریف |
|
چکیده: (314 مشاهده) |
امروزه با توجه به پیشرفت در صنعت انرژیهای تجدیدپذیر، فاصله زیاد منابع تولید انرژی از بارهای محلی، افزایش تعداد خودروهای الکتریکی و هزینههای گزاف انتقال توان، لزوم مدیریت منابع انرژی تولید پراکنده بیشتر شده است. در این راستا، چالشهای مهمی از جمله نحوه تبادل توان بین منابع تولید پراکنده و باتریهای خودروهای الکتریکی جهت استفاده بهینه از توان تولیدی این منابع مطرح شده است. یکی از راهکارهای افزایش منابع تولید پراکنده، تشویق مصرف کنندگان خانگی به نصب توربین بادی یا سلولهای خورشیدی جهت تامین بخشی از توان مصرفی است؛ در اینصورت تاثیر نامعینی موجود در باد و تشعشع خورشید بر میزان توان خروجی توربین بادی و سلول خورشیدی میبایست در نظر گرفته شود. در این مقاله، با در نظر گرفتن چالشهای فوق، جهت هموار کردن منحنی اختلاف بین توان تولیدی منابع و توان مصرفی بارهای محلی، روشی کارآمد مبتنی بر روش میدان میانگین برای کنترل شارژ و دشارژ باتری خودروهای الکتریکی معرفی شده است. از سوی دیگر با توجه به افزایش تعداد خودروهای الکتریکی و افزایش تعداد منابع تولید پراکنده، کنترل شارژ و دشارژ تعداد بسیار زیادی از باتریها مستلزم محاسبات سنگین و بسیار زمانبر است. به همین دلیل در این مقاله، با استفاده از ضرایبی میزان شارژ ودشارژ باتریها تخمین زده میشود که این امر منجر به کاهش چشمگیر حجم محاسبات میگردد. در این راستا، بین کیفیت پاسخ، کاهش حجم محاسبات و لزوم استفاده از این محاسبات مصالحهای صورت گرفته است و نتایج شبیهسازی، کیفیت و کارائی تخمین شارژ و دشارژ باتریها بر اساس روش پیشنهادی را نشان میدهد. |
|
واژههای کلیدی: شارژ/دشارژ باتری، خودروی الکتریکی، میدان میانگین، مونت کارلو، حجم محاسبات، منحنی بار، توربین بادی، سلول خورشیدی |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برق و کامپیوتر دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1401/2/18
|
|
|
|