تداوم برق رسانی بارهای مهم یکی از مهمترین رویکردهای توانایی خودترمیمی یک شبکه هوشمند است. استفاده از خودروهای برقی به این منظور میتواند چالش برانگیز باشد. از طرفی مطلوب است که باتری خودروهای برقی به محض دسترسی به شبکه شارژ شود تا در مواقع اضطراری شارژ بیشتری داشته باشند؛ اما این روش میتواند منحنی بار را خراب کند، و مشکلات دیگری را در پی داشته باشد. لذا یک تابع هدف تعریف شده است تا زمان شارژ خودروهای برقی در یک شبکه هوشمند را با دو هدف مشخص کند: حداکثر سازی انرژی ذخیره شده در باتری خودرو برقی، حداقل سازی انحراف معیار منحنی بار شبکه با احتساب بار شارژ خودروها. در این مقاله نامعینی در زمان عزیمت و زمان رسیدن و مقدار سطح شارژ در زمان رسیدن در رفتار خودروهای برقی در نظر گرفته شده است. برای کاهش تعداد متغیرهای تابع بهینه سازی در شرایط نفوذ بالای خودروهای الکتریکی، با کمک روشهای آماری خودروها دسته بندی شدهاند. روش بهینهسازی تابع هدف بر اساس الگوریتم سیستم ایمنی مصنوعی است. شبیهسازی بر روی شبکه استاندارد IEEE 37 باس توسط الگوریتم ذکر شده و الگوریتم ژنتیک اجرا شده و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شده است و موفقیت الگوریتم پیشنهاد شده را تأیید میکند.
Habibidoost M, Bathaee S M T. Electric vehicle charging schedule considering their role for self-healing process in smart grid. ieijqp 2017; 6 (1) :64-70 URL: http://ieijqp.ir/article-1-428-fa.html
حبیبی دوست مهدی، بطحائی سید محمد تقی. تعیین زمان شارژ خودروهای الکتریکی با احتساب نقش آنها در خودترمیمی شبکه هوشمند. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1396; 6 (1) :64-70