چکیده: تجارت بین الملل در دنیای امروز، با فاصله گرفتن از مفاهیم سنتی خود، شکل تازه ای به خود گرفته است؛کشورهایی موفقتر عمل میکنند که به مدد ویژگی ها و مزیت های خود به نقاط جذابی برای استقرار شرکتهای چندملیتی تبدیل شوند. با وجود اینکه کشور ایران از نظر جغرافیایی در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان قرار دارد اما بهطور حتم مزیت جغرافیایی به تنهایی ایران را در افق 1404 به قدرت نخست اقتصادی و تجاری منطقه تبدیل نمیکند بلکه باید شرایط دیگری در کنار این مزیت فراهم شود.هاب تجارت الکترونیکی با تغییر در ارتباطات سیستمی سازمانها و انجام معاملات تجاری به صورت الکترونیکی چنین امری را محقق میکند. این پژوهش باهدف کاربردی و از نوع آمیخته کیفی و کمی است که در مرحله کیفی برای استخراج معیارهای مربوط به تصمیم گیری چند شاخصه، تحلیل محتوای مصاحبه با خبرگان تجارت الکترونیکی انجام شد و در مرحله کمی به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بخش کمی نشان دادکه سه حوزه توسعه تکنولوژی، خدمات و توزیع و بازار یابی و سه صنعت اطلاعات و ارتباطات، خدمات و عمده فروشی، خرده فروشی، حمل و نقل و انبارداری بهترین حوزههایی است که ایران در آن میتواند به هاب تجارت الکترونیک منطقه تبدیل شود
Esfidani M R, Noori R. The Feasibility Study of Transforming Iran to E-Trade Hub in MENA region. ieijqp 2016; 5 (1) :81-89 URL: http://ieijqp.ir/article-1-273-fa.html
اسفیدانی محمدرحیم، نوری روح الله. امکان سنجی تبدیل ایران به هاب تجارت الکترونیک منطقه. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1395; 5 (1) :81-89