[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
صاحب امتیاز::
درباره انجمن::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
cope::
metrics::
تعارض منافع::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
DOI
کلیک کنید
..
DOR

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 29-10 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل چهارسطحی خلاقیت سازمانی در صنعت برق
ابوالفضل شرافت1 ، فرحناز کریمی2 ، سید محمد رضا داودی* 3
1- گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، شرکت برق منطقه‌ای یزد، یزد، ایران
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
چکیده:   (1702 مشاهده)

The countrys electricity industry, which is responsible for supplying, producing, transmitting and distributing electricity in the country, needs to pay attention to creative approaches. This can be seen in the review of jobs related to this industry, as about fifty percent of jobs in this industry require creativity skills, and not paying attention to strategies and targeted measures to promote organizational creativity can challenge the industry in the near future. Face basic. In this study, by considering the main and secondary questions regarding the selection of appropriate organizational creativity strategy in the electricity industry, by collecting the opinions of electricity industry experts, the factors and conditions affecting organizational creativity were determined and using content analysis technique. Interpretive The results of the interviews with the experts were analyzed. Using the three-step approach of data-driven theory, the phenomenon of non-creativity was studied in an inductive manner at each level, and the relationships between the phenomenon, causal conditions, mediating conditions, strategy and strategy and the consequences of each strategy were obtained. At the individual level, non-creative phenomena were categorized into 5 categories and 58 codes. At the team or unit level this phenomenon was categorized into 5 categories and 36 codes, at the organization level it was categorized into 5 categories and 42 codes and at industry level this phenomenon was categorized into 5 categories and 40 codes. This model can be used in other areas of government.

واژه‌های کلیدی: Organizational Creativity، Developing a Creativity Model، Amabile's Model of Creativity
متن کامل [PDF 1879 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1400/7/11 | انتشار: 1401/1/25
فهرست منابع
1. Akgunduz,Y؛ Alkan, C؛ Adan Gok, O، (2018). Perceived organizational support, employee creativity and proactive personality of work, Journal of Hospitality and Turism management, 34, 105-114. [DOI:10.1016/j.jhtm.2018.01.004]
2. Alencar, E. M؛ Bruno-Faria, M, F،(1997). Characteristics of an organizational environment which stimulate and inhibit creativity, journal of creative behavior, 31, 81-271. [DOI:10.1002/j.2162-6057.1997.tb00799.x]
3. Amabile, T. M، (1983). the social psychology of creativity: A componential conceptualization .journal of personality and social psychology. 45,2.231-376. [DOI:10.1037/0022-3514.45.2.357]
4. Amabile, T. M،(1988). A model of creativity and innovation in organization. Reasearch in organizational behavior. 10 . 123-167.
5. Andriopoulos, C،(2001). Determinants of organizational creativity: A literature review. Journal of management decision, 39(10), pp. 834-840 [DOI:10.1108/00251740110402328]
6. Bharadwaj, S. - Menon, A، (2000) Making innovation happen in organizations: Individual creativity mechanisms, organizational creativity mechanisms or both? Journal of Product Innovation Management, Vol. 17 (6), 424-434. [DOI:10.1111/1540-5885.1760424]
7. Chen, Chung-jen. Shih. His-An., Yeh. Ya-Ching،(2011).Individual initiative, skill variety and creativity: the moderating role of knowledge specifity and creative resources. The international journal of human resource management. 3447-3461. [DOI:10.1080/09585192.2011.599940]
8. Csikszentmihalyi, M، (1988): Society, culture and person: a systems view of creativity. In Sternberg, R.J. (ed.): The Nature of Creativity (pp.325-339). Cambridge University Press.
9. Creswell, J.W. and Miller, D.L، (2000) Determining Validity in Qualitative Inquiry. Theory into Practice, 39, 124-130. [DOI:10.1207/s15430421tip3903_2]
10. Davoodabadi, R، (1994) Determining of effective factors in encouraging, updating of creativity and innovation in productive units ,M.Sc Thesis, School of Management, Tehran University, [Persian]
11. Ekvall, G، (1996). Organizational climate for creativity and innovation. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5 (1), 105-123. [DOI:10.1080/13594329608414845]
12. Ford, C.M، (1996). "A theory of individual creative action in multiple social domains", The Academy of Management Review, Vol. 21 No. 4, pp. 1112-42 [DOI:10.2307/259166]
13. Li ncoln, Y. & Guba, E. G، (1985). Naturalistic Inquiry, 1st edn, Sage Publications,Beverly Hills.
14. McAdam R,( 2010). Sources of new product ideas and creativity practices in the UK textile industry, Technovation J; 22(2): 113-121. [DOI:10.1016/S0166-4972(01)00002-5]
15. Mello, J & Flint, D، (2009). 'A refined view of Grounded Theory and its application to logistics research", Journal of Business Logistics, 30(1), 107-125. [DOI:10.1002/j.2158-1592.2009.tb00101.x]
16. Osborn, A، (1953). Applied imagination Principles and procedures of creative problem solving.
17. Sarantakos, S. (2005). Social Research (3rd ed.). New York, NY: Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-0-230-20901-5]
18. Sarantakos, S، (2005). Social Research (3rd ed.). New [DOI:10.1007/978-0-230-20901-5_1]
19. Sawyer, R.K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. New York: Oxford University Press.
20. Shalley Christina & Gilson Lucy، (2004). What leaders need ti know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder Creativity. Dupree college of Managment , Georgia Institute of technology: 10-17. [DOI:10.1016/j.leaqua.2003.12.004]
21. Shalley Christina & Gilson Lucy، (2004). What leaders need ti know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder Creativity. Dupree college of Managment , Georgia Institute of technology: 10-17 [DOI:10.1016/j.leaqua.2003.12.004]
22. Shalley. C. E., Zhou. J., Oldham. G.R، (2004). The effect of personal and contextual characteristics on creativity: where should we go from here. Journal of management . 30,60,933-958. [DOI:10.1016/j.jm.2004.06.007]
23. Sternberg, R. J. and O'Hara, L., (1999). Creativity and Intelligence. In: R. J. Sternberg, ed. (1999). Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 254-257.
24. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications, Thousand Oaks, USA.
25. Sweetman, D., Luthans,F., Avey, J. B. Luthans, B. C(2011). Relationship between positive psychological capital and creative performance, Canadian. [DOI:10.1002/cjas.175]
26. Wallas, G. (1926). The art of thought. London: Jonathan Cape. Motivators to creativity in hotel industry, Tourism Manage J, 2003;24(5): 1-9. 13
27. Woodman, R.W., Sawyer, J.E., and Griffin, R.W، (1993), Toward a Theory of Organizational Creativity, Academy of Management Review, 18, 2, 293-321. [DOI:10.5465/amr.1993.3997517]
28. افشاری، ع؛ ارشدی، ن، (1393). بررسی رابطه بین رهبری تحول، ساختار سازمانی و جو سازمانی با خلاقیت سازمانی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 4(3 ،)صص 77-94.
29. باقری، ف؛ قلی پور سوته،ر؛ محمدی الیاسی، ق؛ شریف زاده ف،(1399).کارآفرینی خط مشی: مطالعه موردی شرکت تولید برق حرارتی. فصلنامه پژوهش های سیاست گذاری وبرنامه ریزی انرژی.; ۶ (۳) :۱۵۷-۱۸۶.
30. برومند، زا، (1376). مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم.
31. رنجبریان، ر، (1392).خلاقیت و نوآوری در سازمان ها,ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه - شماره 161 - مهر ماه
32. صادقی مال امیری، م، (1393). بررسی و تجزیه و تحلیل خلاقیت کارکنان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 4(1)، صص 29-64.
33. میرمیران، س ،ج، (1384). خلاقیت و نوآوری (فردی، گروهی و سازمانی) ، تهران، انتشارات گهر، چاپ اول.
34. یوسفی فر، ح؛ مهارتی، ی؛ فراحی، م،(1397). بررسی تأثیر ابتکارعمل فردی و تنوع مهارت بر خلاقیت کارکنان (با نقش تعدیلگری اختصاصی بودن دانش و منابع خلاق)،
35. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره هشتم، شماره دو، پاییز، صص 1-.42


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sherafat A, karimi F, davoodi S M R. Designing a four-level model of organizational creativity in the electricity industry. ieijqp 2022; 11 (1) :10-29
URL: http://ieijqp.ir/article-1-827-fa.html

شرافت ابوالفضل، کریمی فرحناز، داودی سید محمد رضا. طراحی مدل چهارسطحی خلاقیت سازمانی در صنعت برق. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1401; 11 (1) :10-29

URL: http://ieijqp.ir/article-1-827-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645