[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تشخیص عیب و کنترل تحمل پذیر خطا در مبدل پشت به پشت DFIG
مهرنوش کمرزرین، محمد حسین رفان* 1، پرویز امیری
چکیده:   (129 مشاهده)
پایش وضعیت، عیب­یابی و کنترل تحمل­پذیر خطای توربین بادی موجب افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن توربین می­شود. نرخ عیب مدار باز سوئیچ IGBT مبدل در مقایسه با نرخ کل عیوب در توربین بادی قابل توجه است. در این مقاله به کنترل تحمل­پذیر خطای مدار باز IGBT در مبدل­های پشت به پشت ژنراتور DFIG پرداخته شده است. در ساختار پیشنهادی ابتدا تشخیص عیب سوئیچ مبدل با استفاده از یک روش سریع و عددی انجام می­شود و سپس کنترل تحمل­پذیر خطا به منظور جبران­سازی نقصان پیش آمده فعال می­شود، در این روش ساق معیوب با باز شدن گیت هر دو IGBT در یک ساق توسط کنترل­کننده، کنار رفته و یکی از ساق­ها به عنوان ساق مشترک بین دو مبدل سمت شبکه و سمت روتور قرار می­گیرد. ساختار پیشنهادی ارزان قیمت است و کنترل تحمل پذیر خطا در آن با حداقل سخت­افزار اضافه عمل می­کند. برای ارزیابی ساختار پیشنهادی از یک شبیه­ساز نرم­افزاری توربین 5/2 مگاوات بر اساس داده واقعی، استفاده شده است. شبیه­سازی­ها نشان داد که روش پیشنهادی در تشخیص عیوب، موثر و مقاوم است و به خوبی توانسته است جبران­سازی خطای سوئیچ را برای ساختن جریان­های سه فاز خروجی انجام دهد، مقایسه شاخص­های عددی، توانایی روش پیشنهادی را مشخص کرده است.
واژه‌های کلیدی: توربین بادی، DFIG، تشخیص عیب، کنترل تحمل‌پذیر خطا، مبدل پشت به پشت، توپولوژی بدون افزونه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برق و کامپیوتر
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/10/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4374