1- دانشگاه آزاد اسلامی رودهن 2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (10366 مشاهده)
منابع مدیریت مصرف همواره به عنوان گزینهای مهم در برنامهریزی و بهرهبرداری از سیستم قدرت مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعاتی پیرامون بکارگیری این منابع در تامین ظرفیت شبکه در برخی از سیستمها انجام شده و برخی از این سیستمها نظیر PJM در بازار ظرفیت خود از آنها به صورت محدود استفاده کردهاند. آنچه که حائز اهمیت است اینست که ابتدا مدلی جامع از این منابع در بازار ظرفیت ارائه شده و سپس ساختاری مناسب به منظور بکارگیری آنها تعریف شود.
مشارکت کارا و پایدار منابع مدیریت مصرف در بازار ظرفیت به دلایل مدیریتی و اقتصادی تنها با حضور نهادهای تجاری نظیر خردهفروشها به عنوان نمایندگان این منابع امکانپذیر است. از اینرو ابتدا میبایست مدلی از کالای ظرفیت این نهادها ارائه شده و سپس پارامترهای تاثیرگذار بر رفتار آنها و نحوه تعامل آنها با دو بخش بازار (بهرهبردار مستقل سیستم) و مشترکین در هر دو سمت بازار مدلسازی شود. این مدلسازی از یکسو سبب مشارکت سودآور خردهفروش در بازار ظرفیت شده و از سوی دیگر منافع مشترکین و شبکه را نیز به دنبال دارد. از اینرو، در این مقاله رفتار خردهفروش به منظور مشارکت در بازار ظرفیت به طور جامع مطالعه و مدلسازی شده است. نتایج عددی کارایی مدل ارائه شده را نشان داده است.