برنامهریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ براساس بار پیشبینی شده در محیط حساس به قیمت شبکههای هوشمند
|
محمدرضا آقاابراهیمی* 1، حسین طاهریان1 ، محمدمهدی قاسمی پور1 |
1- دانشگاه بیرجند |
|
چکیده: (14479 مشاهده) |
استفاده از خودروهای الکتریکی علاوه بر کاهش نگرانیهای زیست محیطی، میتواند در کاهش پیک و پر کردن درههای مشخصه بار روزانه شبکه نقش بهسزایی داشته باشد. بهبیان دیگر در بستر شبکههای هوشمند، میتوان با برنامهریزی فرآیند شارژ و دشارژ باتری خودروهای الکتریکی مشخصه بار شبکه را بهبود داد. در شبکههای هوشمند مشترکان به صورت لحظهای از بار و قیمت الکتریکی باخبر میباشند و توانایی واکنش نسبت به قیمتها را دارند. این الگوی واکنش باعث تغییرات گسترده در منحنی بار شبکه میگردد. در این مقاله مدلی چندمرحلهای با استفاده از شبکهعصبی و شبکه فازی-عصبی جهت پیشبینی بار الکتریکی روز آینده در محیط حساس به قیمت شبکههای هوشمند ارائه شده است. سپس برای تعیین مدل بار و تولید مجموعه خودروهای الکتریکی براساس بار پیشبینی شده روز آینده با در نظر گرفتن استراتژی بهرهبرداری شارژ و دشارژ هوشمند، مدل احتمالاتی کاملی از این خودروها در محدودۀ پارکینگها ارائه شده است. این مدل احتمالاتی بر پایه یک روش ترکیبی جدید شامل الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری و شبیهسازی مونتکارلوی ترتیبی میباشد. نهایتاً مدل پیشنهادی به دادههای بار چهار روز نمونه از سالهای 2014-2013 بازار برق استرالیا منطقه NSW اعمال شده است و برنامهریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ براساس بار پیشبینی شده برای روز آینده تعیین گردیده است. |
|
واژههای کلیدی: اصلاح مشخصه بار، بارهای حساس به قیمت، پیشبینی بار، خودروهای الکتریکی، شبکه هوشمند، شبکه عصبی، شبکه فازی-عصبی، مونت کارلوی ترتیبی. |
|
متن کامل [PDF 680 kb]
(3281 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/1/30 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1394/1/26
|
|
|
|