:: دوره 10، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 46-38 برگشت به فهرست نسخه ها
خودبرنامه‌ریزی تجمیع کننده خودروهای الکتریکی در بازار انرژی براساس طرح قیمت‌گذاری TOU
آتنا تازیکه لمسکی1 ، رضا ابراهیمی* 1، علیرضا ذکریا زاده2
1- گروه مهندسی برق، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2- دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه علم و فناوری مازندران، بهشهر، ایران
چکیده:   (2492 مشاهده)
در این مقاله، راهکاری جدید جهت خودبرنامه‌ریزی شارژ و دشارژ تجمیع‌کننده‌ی خصوصی خودروهای‌ ‌‌الکتریکی باهدف افزایش سودآوری آن‌ها در شبکه توزیع ارائه‌شده است. با توجه به مالکیت خصوصی تجمیع کننده، بدیهی است که تنها عامل مؤثر در برنامه‌ریزی، کاهش هزینه و یا افزایش سود بوده که درنتیجه اثر آن بر شاخص‌های شبکه همچون تلفات و پروفیل ولتاژ نامشخص و یا منفی می‌باشد. جهت حل این مسئله، یک مدل قیمت‌گذاری تجاری بر اساس پاسخگویی بار زمان استفاده (TOU) توسط بهره‌بردار شبکه توزیع (DSO) ارائه‌شده که درنتیجه تجمیع کننده به‌گونه‌ای برای شارژ و دشارژ خودروها برنامه‌ریزی می‌کند تا ضمن سودآوری خود، بتواند شاخص‌هایی همچون تلفات و پروفیل ولتاژ شبکه را نیز بهبود بخشد. جهت در نظر گرفتن عدم قطعیت رفتار رانندگان خودروها و مدل کردن پارامترهای احتمالی مربوط به آن، از توابع چگالی احتمال استفاده‌شده است. در پایان، رویکرد پیشنهادی بر یک شبکه 33 شینه نمونه توسط الگوریتم بهینه‌سازی ژنتیک با در نظر گرفتن یک تجمیع‌کننده‌ی خصوصی  به اجرا درآمده است. نتایج شبیه‌سازی نشان داده که روش پیشنهادی علاوه بر حداکثر‌سازی سود تجمیع‌کننده، منجر به هموار کردن منحنی بار شبکه شده که کاهش تلفات و بهبود ولتاژ مشترکین را به دنبال دارد.
شماره‌ی مقاله: 38
واژه‌های کلیدی: تجمیع‌کننده‌ی خودروهای الکتریکی، مدیریت شارژ و دشارژ، قیمت گذاری TOU، بازار انرژی
متن کامل [PDF 1180 kb]   (576 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برق و کامپیوتر
دریافت: 1399/11/25 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1400/9/11
فهرست منابع
1. [1] D. Liu, L. Wang, W. Wang, H. Li, M. Liu and X. Xu, "Strategy of Large-Scale Electric Vehicles Absorbing Renewable Energy Abandoned Electricity Based on Master-Slave Game," in IEEE Access, vol. 9, pp. 92473-92482, 2021. [DOI:10.1109/ACCESS.2021.3091725]
2. [2] Hashemi, B., Shahabi, M., Teimourzadeh-Baboli, P., "Stochastic-Based Optimal Charging Strategy for Plug-In Electric Vehicles Aggregator Under Incentive and Regulatory Policies of DSO," in IEEE Transactions on Vehicular Technology, vol. 68, no. 4, pp. 3234-3245, April 2019. [DOI:10.1109/TVT.2019.2900931]
3. [3] Moradi, M. H., Abedini, M., Hosseinian, M., "Improving operation constraints of microgrid using PHEVs and renewable energy sources,"Renewable Energy,Volume 83,pp. 543-552, 2015. [DOI:10.1016/j.renene.2015.04.064]
4. [4] Mukherjee, J. C., Gupta, A., "Distributed Charge Scheduling of Plug-In Electric Vehicles Using Inter-Aggregator Collaboration," in IEEE Transactions on Smart Grid, vol. 8, no. 1, pp. 331-341, Jan. 2017. [DOI:10.1109/TSG.2016.2515849]
5. [5] Fan, H., Duan, C., Zhang, C., Jiang, L., Mao, C., Wang, D., "ADMM-Based Multiperiod Optimal Power Flow Considering Plug-In Electric Vehicles Charging," in IEEE Transactions on Power Systems, vol. 33, no. 4, pp. 3886-3897, July 2018. [DOI:10.1109/TPWRS.2017.2784564]
6. [6] Chung, H., Li, W., Yuen, C., Wen, C., Crespi, N., "Electric Vehicle Charge Scheduling Mechanism to Maximize Cost Efficiency and User Convenience," in IEEE Transactions on Smart Grid, vol. 10, no. 3, pp. 3020-3030, May 2019. [DOI:10.1109/TSG.2018.2817067]
7. [7] Gan, L., Topcu, U., Low, S. H., "Optimal decentralized protocol for electric vehicle charging," in IEEE Transactions on Power Systems, vol. 28, no. 2, pp. 940-951, May 2013. [DOI:10.1109/TPWRS.2012.2210288]
8. [8] Clement-Nyns, K., Haesen, E., Driesen, J., "The impact of chargingplug-in hybrid electric vehicles on a residential distribution grid," IEEETrans. Power Syst., vol. 25, no. 1, pp. 371-380, Feb. 2010. [DOI:10.1109/TPWRS.2009.2036481]
9. [9] D. Liu, L. Wang, W. Wang, H. Li, M. Liu and X. Xu, "Strategy of Large-Scale Electric Vehicles Absorbing Renewable Energy Abandoned Electricity Based on Master-Slave Game," in IEEE Access, vol. 9, pp. 92473-92482, 2021. [DOI:10.1109/ACCESS.2021.3091725]
10. [10] Chen, N., Quek, T. Q. S., Tan, C. W., "Optimal charging of electric vehicles in smart grid: Characterization and valley-filling algorithms," in Proc. IEEE 3rd Int. Conf. Smart Grid Commun. (SmartGridComm), Tainan, Taiwan, pp. 13-18, Nov. 2012. [DOI:10.1109/SmartGridComm.2012.6485952]
11. [11] Fan, Z., "A distributed demand response algorithm and its application to PHEV charging in smart grids," IEEE Trans. Smart Grid, vol. 3, no. 3, pp. 1280-1290, Sep. 2012. [DOI:10.1109/TSG.2012.2185075]
12. [12] Wen, C. K., Chen, J. C., Teng, J. H., Ting, P.,"Decentralized plug-in electric vehicle charging selection algorithm in power systems," IEEE Trans. Smart Grid, vol. 3, no. 4, pp. 1779-1789, Dec. 2012. [DOI:10.1109/TSG.2012.2217761]
13. [13] Kamankesh, H. R., Agelidis, V. G., Kavousi-Fard, A., "Optimal scheduling of renewable micro-grids considering plug-in hybrid electric vehicle charging demand," Energy, Volume 100, pp. 285-297, 2016. [DOI:10.1016/j.energy.2016.01.063]
14. [14] Tan, J., Wang, L., "Integration of Plug-in Hybrid Electric Vehicles into Residential Distribution Grid Based on Two-Layer Intelligent Optimization," in IEEE Transactions on Smart Grid, vol. 5, no. 4, pp. 1774-1784, July 2014. [DOI:10.1109/TSG.2014.2313617]
15. [15] Hashemi, B., Shahabi, M., Teimourzadeh-Baboli, P., "A Novel Charging Plan for PEVs Aggregator Based on Combined Market and Network Driven Approach," in International Journal of Smart Electrical Engineering, Vol.7, No.2, Spring 2018.
16. [16] Moghaddam, S. Z., Akbari, T., "Network-constrained optimal bidding strategy of a plug-in electric vehicle aggregator: A stochastic/robust game theoretic approach," Energy, vol. 151, pp. 478- 489, May 2018. [DOI:10.1016/j.energy.2018.03.074]
17. [17] Mohiti, M., Monsef, H., Lesani, H., "A decentralized robust model for coordinated operation of smart distribution network and electric vehicle aggregators," International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 104, Pages 853-867, 2019. [DOI:10.1016/j.ijepes.2018.07.054]
18. [18] Alipour, M., Mohammadi-Ivatloo, B., Moradi-Dalvand, M., Zare, K., "Stochastic scheduling of aggregators of plug-in electric vehicles for participation in energy and ancillary service markets," Energy, vol. 118, pp. 1168-1179, Jan. 2017. [DOI:10.1016/j.energy.2016.10.141]
19. [19] Santos, A., McGuckin, N., Nakamoto, H, Y., Gray,D., Liss, S., "Summary of travel trends: 2009 national household travel survey," Tech. Rep., 2011.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها