چکیده:مطالعات پیشین در بحث سیستم نگهداری و تعمیرات، به تعیین معیارهای ارزیابی، گروهبندی آنها و استفاده از تکنیکهای مختلف جهت ارزیابی پرداختهاند. اما مسئله اصلی این تحقیق، ارتباط معیارهای سنجش با فرآیندها و اهداف بهکارگیری سیستم نت،بهمنظور استفاده از بازخوردهای ارزیابی در جهت ارتقای سیستم نت و سازمان بهطور سیستماتیک و شفاف است که در مطالعات پیشین به آن توجه نشده است. تحقیق حاضر، تحقیقی با رویکرد کیفی است که در آن از تجزیهوتحلیل متاسنتز و نظریه برخاسته از دادهها استفادهشده است. در مرحله اول تحقیق، از روش متاسنتز جهت گردآوری مطالعات کیفی مرتبط با تحقیق، تجزیهوتحلیل یافتههای آن، کشف نکات اساسی و ترکیب و تبدیل آن به یک جایگزین کلی، بهمنظور تعیین ویژگیهای یک مدل مناسب برای ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات پرداختهشده است. مرحله بعد، استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها برای رسیدن به طراحی مدل اصلی موضوع موردبررسی است. با استفاده از این نظریه، زیرسیستمهای سیستم نگهداری و تعمیرات تعیین و رابطه بین زیرسیستمهای سیستم نگهداری و تعمیرات، مشخص و چگونگی عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات بهگونهای که در راستای ارتقای سازمان حرکت کند، موردبررسی قرارگرفته است. درنهایت مدل ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات طراحیشده، از طریق متخصصین صنعت برق و خبرگان دانشگاهی از منظر سادگی،انعطافپذیری و قابلدرک بودن، اجرایی و کاربردی بودن، توجه به بهبود مستمر و اثربخشی،جامعیت، تمرکز و اولویتبندی در ارزیابی، مورد اعتبارسنجی قرارگرفته و تأیید شد.