این مقاله یک چارچوب نوین بهینهسازی چندهدفه برای مدیریت همزمان شارژ و دشارژ خودروهای برقی قابل اتصال به شبکه (PHEV) و واحدهای تولید پراکنده (DG) در شبکههای توزیع ارائه میدهد. رویکرد پیشنهادی با در نظر گرفتن همزمان سه بعد فنی، اقتصادی و زیستمحیطی، به دنبال بهبود بهرهوری شبکه و مدیریت هوشمند انرژی است. این مدل با بهرهگیری از مکانیزم قیمتگذاری حاشیهای مکانی (LMP) در باسهای مجهز به خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ، سه هدف اصلی را دنبال میکند: (۱) افزایش سود واحدهای DG و مالکان EV، (۲) بهبود شاخصهای فنی شبکه از جمله کاهش تلفات و ارتقای قابلیت اطمینان، و (۳) کاهش آلایندگی ناشی از تولید برق. مسئله بهینهسازی پیشنهادی بر روی شبکه شعاعی ۸۳ باس IEEE پیادهسازی شده و با موفقیت به کمک الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) حل گردیده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهند که چارچوب پیشنهادی توانایی چشمگیری در موازنه اهداف متضاد داشته و ابزار مناسبی برای اپراتورهای شبکه در جهت اتخاذ تصمیمهای بهینه مبتنی بر اولویتهای لحظهای فراهم میکند.
Asgari M, Azad-Farsani E, Hosseini A. Multi-objective optimization for integrated management of distributed generation resources and electric vehicle charging/discharging in distribution networks using locational marginal pricing mechanism. ieijqp 2025; 14 (4) URL: http://ieijqp.ir/article-1-1048-fa.html
عسگری محسن، آزاد فارسانی احسان، حسینی امیر. بهینهسازی چندهدفه برای مدیریت یکپارچه منابع تولید پراکنده و شارژ/دشارژ خودروهای برقی در شبکههای توزیع با استفاده از مکانیزم قیمتگذاری حاشیهای مکانی. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1404; 14 (4)