[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
صاحب امتیاز::
درباره انجمن::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
cope::
metrics::
تعارض منافع::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
DOI
کلیک کنید
..
IEEE
..
DOR

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 63-54 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش بهره وری انرژی در سامانه‌های قطار شهری با بهینه سازی هم‌زمان مشخصه سرعت و توزیع زمان سفر قطار ها
سعید احمدی*1 ، علی دستفان1 ، محسن اصیلی1
1- دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده:   (4961 مشاهده)

مصرف بالای انرژی الکتریکی در سامانه‌های قطار شهری، بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته است تا به دنبال راهکارهایی برای صرفه­ جویی انرژی باشند. از طرف دیگر سرویس­ دهی مناسب همراه با دقت و سرعت بالا از خواسته‌های اصلی مسافران به‌عنوان مشتریان این سامانه‌هاست. در این میان بهره­ برداری کارآمد قطارها به دلیل در ­نظر گرفتن هم‌زمان صرفه­ جویی انرژی و وقت­ شناسی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله ضمن ارائه راهکاری برای صرفه­ جویی انرژی با رعایت قید­های مربوط به زمان سفر، تأثیر در نظر گرفتن نرخ متغیر میزان بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، در بهبود کاهش انرژی مصرفی کل شبکه نشان داده‌شده است. این­ کار طی یک فرایند بهینه­ سازی دومرحله‌ای انجام‌شده است. ابتدا با در نظر گرفتن انرژی خالص قطار همراه با زمان سفر بین ایستگاهی به‌عنوان تابع هدف، با استفاده از الگوریتم مرتب­سازی نا مغلوب، مشخصه­ های سرعت بهینه برای سیستم تک­ قطاره به‌دست‌آمده است، سپس با توزیع زمان سفر بین ایستگاه‌ها و استفاده از مشخصه­ های بهینه مرحله قبل انرژی کل دریافتی سیستم چندقطاره از شبکه بالادستی حداقل شده است. نتایج شبیه­ سازی در خط 1 قطار شهری مشهد کارایی روش مورد نظر را تأیید می­کند.

واژه‌های کلیدی: صرفه جویی انرژی، قطار شهری، مشخصه سرعت بهینه، انرژی بازتولیدی ترمزی، مرتب سازی نا مغلوب، بهره برداری کارآمد قطار، بهینه‌سازی دو هدفه
متن کامل [PDF 1282 kb]   (1563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/30 | پذیرش: 1396/2/31 | انتشار: 1396/6/14


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Dastfan A, Assili M. Increasing Energy Efficiency in Urban Rail Transit by Integrated Speed Profile Optimization and Traveling Time Distribution. ieijqp 2017; 6 (1) :54-63
URL: http://ieijqp.ir/article-1-391-fa.html

احمدی سعید، دستفان علی، اصیلی محسن. افزایش بهره وری انرژی در سامانه‌های قطار شهری با بهینه سازی هم‌زمان مشخصه سرعت و توزیع زمان سفر قطار ها. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1396; 6 (1) :54-63

URL: http://ieijqp.ir/article-1-391-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710