Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
ieijqp
Engineering & Technology
http://ieijqp.ir
1
admin
2322-2344
2717-1639
8
10.52547/ieijqp
14
8888
13
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
10
1
online
1
fulltext
fa
طراحی سیستم کنترل مراکز دیسپاچینگ بر اساس رویکرد SSM
Design of control system for dispatching centers based on SSM approach
صنایع و مدیریت
پژوهشي
Research
پایش، کنترل و امنیت شبکه های برق بر عهده مراکز دیسپاچینگ می باشد. تنوع تجهیزات، محدودیت های تولید، میزان تقاضا، صرفه اقتصادی، محدودیتهای محیطی فراوان و نهایتا عامل انسانی از عواملی است که سبب پیچیدگی و پویایی این سیستم ها شده است. بررسی ادبیات موضوع نشان دهنده این نکته است که محققین تاکنون بیشتر به مسائل و نیازمندی های فنی سیستم های دیسپاچینگ پرداخته اند. استراتژی ساختاری و فرآیندهای عملیاتی سیستم های دیسپاچینگ مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این تحقیق بررسی ساختار مدیریتی سیستم های دیسپاچینگ با استفاده از متدولوژی سیستم های نرم (SSM) می باشد. این متدولوژی از جمله روش های ساختار دهی به این گونه از سیستم های بدساختار می باشد. این روش با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان به دنبال ایجاد سازش بین اجزا و ذینفعان سیستم است. در این روش با استفاده از دانش خبرگان موقعیت مسئله زا شناسایی شد و سپس با رسم تصویر گویا، تحلیل کاتوو، و تعریف ریشه ای مدل مفهومی اولیه ارائه گردید و سپس مدل با وضعیت موجود در جهان واقعی مقایسه شد و تغییرات سیستم موجود برای توسعه و بهبود مشخص، و راهکارهای لازم به منظور اقدام برای بهبود سیستم مراکز دیسپاچینگ ارائه و پیشنهاد گردید.
Monitoring, control and security of power grids are the responsibility of dispatching centers. Equipment diversity, production constraints, demand, economic efficiency, abundant environmental constraints, and ultimately the human factor are some of the factors that have made these systems complex and dynamic. A review of the literature on the subject shows that researchers have so far focused more on the technical issues and needs of dispatching systems. The structural strategy and operational processes of dispatching systems are less important. The aim of this study is to investigate the management structure of dispatching systems using soft systems (SSM) methodology. This methodology is one of the methods of structuring this type of malfunctioning systems. Using the opinion of experts, this method seeks to create compromise between the components and stakeholders of the system. In this study, the problematic situation was identified using the knowledge of experts and then presented by drawing a clear picture, CATWOE analysis, and root definition of the initial conceptual model, and then the model was compared with the current situation in the real world. And improved identification, and the necessary solutions were proposed to improve the system of dispatching centers.
مراکز دیسپاچینگ, بهره برداری از سیستم های قدرت, متدولوژی سیستم های نرم
Dispatching centers, operation of power systems, soft systems methodology
25
34
http://ieijqp.ir/browse.php?a_code=A-10-1285-1&slc_lang=fa&sid=1
azim
zarei
عظیم اله
زارعی
a_zarei@semnan.ac.ir
2432498410
10031947532846004581
Yes
semnan university
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- سمنان – ایران
davood
feiz
داوود
فیض
Feiz1353@semnan.ac.ir
4569238424
10031947532846004582
No
semnan university
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- سمنان – ایران
abbasali
rastgar
عباسعلی
رستگار
a_rastgar@semnan.ac.ir
0052785823
10031947532846004583
No
semnan university
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- سمنان – ایران
hassan
sadeghpour
حسن
صادقپور
h_sadeghpour@semnan.ac.ir
0938584243
10031947532846004584
No
semnan university
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- سمنان – ایران