[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
صاحب امتیاز::
درباره انجمن::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
cope::
metrics::
تعارض منافع::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
DOI
کلیک کنید
..
IEEE
..
DOR

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 112-95 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سازی مناسب بار در ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه های هوشمند توزیع انرژی الکتریکی با دیدگاه افزایش سرعت و حفظ دقت محاسبات
علی محمد حریری1 ، مریم اخوان حجازی*1 ، حامد هاشمی دزکی1
1- دانشگاه کاشان
چکیده:   (4843 مشاهده)
در این مقاله، مدل­سازی مناسب بار و ارائه روش نوین برای کاهش حالات بار در ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه­ های هوشمند توزیع انرژی الکتریکی به­ کمک روش­های تحلیلی ارائه می­گردد. از آن­جایی که در یک شبکه توزیع هوشمند، عدم قطعیت­ های متعددی وجود دارد، زمان­بر بودن و حجم بالای محاسبات در ارزیابی شاخص­ های قابلیت اطمینان یک چالش و موضوع مهم و اساسی می­باشد، از اینرو در شرایطی که بتوان حجم محاسبات را کاهش و سرعت را افزایش داد، می­توان استفاده از روش­های تحلیلی ارزیابی قابلیت اطمینان در قالب مسائل بهینه سازی و ... که نیاز به تکرار زیاد دارند را عملیاتی نمود. با این وجود، باید توجه داشت که در عین افزایش سرعت محاسبات و کاهش پیچیدگی­ های ارزیابی قابلیت اطمینان، باید دقت محاسبات نیز در سطح مطلوبی حفظ شود. در روش پیشنهادی، سه سناریوی کاهش سطوح بار و ماتریس حالت مربوطه بر اساس تجمیع زمانی بدون پیش­فرض، تجمیع زمانی با پیش فرض مشابه بازه ­های زمانی تعریف شده تعرفه­ گذاری شرکت­ های توزیع و تجمیع مقداری معرفی گردیده است. ارائه مدل ریاضی برای روش کاهش سطوح ماتریس حالت بار یکی از نوآوری­ ها و مزایای روش پیشنهادی می­باشد.
روش پیشنهادی بر روی شبکه 33 شین IEEE و فیدر واقعی از شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (فیدر خیابان امیرکبیر کاشان) پیاده ­سازی شد. نتایج به­ دست آمده دلالت بر کارآیی روش پیشنهادی دارد. نتایج نشان می­ دهد با انتخاب سناریوی مناسب کاهش درجه بار (سناریوی تجمیع زمانی بدون پیش فرض یا تجمیع مقداری) می­ توان با کمتر از یک درصد خطا در محاسبات، سرعت روش ارزیابی قابلیت اطمینان را در حدود 90 درصد افزایش داد. یکی از مزایای دیگر این مقاله، انجام آنالیز حساسیت شاخص انرژی توزیع ­نشده مورد انتظار بر حسب تعداد سطوح بار کاهش­ یافته در سناریوهای مختلف و تغییر مشخصه­ های بار مانند واریانس بار اشاره نمود. نتایج آنالیز حساسیت انجام شده نشان می­ دهد در شرایطی که تغییرات بار همراه با عدم قطعیت بالاتر و ماهیت اتفاقی بیشتری باشد، نیاز به استفاده موثر و هوشمندانه از روش پیشنهادی برای کاهش هوشمندانه سطوح بار افزایش می­یابد.
 
واژه‌های کلیدی: قابلیت اطمینان، مدل سازی بار، روش تحلیلی، منابع تولید پراکنده، شبکه توزیع انرژی الکتریکی هوشمند، آنالیز حساسیت، افزایش سرعت
متن کامل [PDF 4411 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برق و کامپیوتر
دریافت: 1397/5/28 | پذیرش: 1397/10/11 | انتشار: 1397/12/8


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri A M, Akhavan hejazi M, Hashemi-Dezaki H. Appropriate load modeling for evaluating the reliability of smart distribution systems in order to decrease the computing time concerning the accuracy of calculations. ieijqp 2019; 7 (2) :95-112
URL: http://ieijqp.ir/article-1-552-fa.html

حریری علی محمد، اخوان حجازی مریم، هاشمی دزکی حامد. مدل سازی مناسب بار در ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه های هوشمند توزیع انرژی الکتریکی با دیدگاه افزایش سرعت و حفظ دقت محاسبات . نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1397; 7 (2) :95-112

URL: http://ieijqp.ir/article-1-552-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4713