[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 1-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 62-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود کیفیت و هوشمندسازی روشنایی کلاس‌های درس: مطالعات تئوری و پیاده‌سازی آن در دانشگاه صنعتی قوچان
جواد مدرسی*، حسین میرقاسمی
گروه مهندسی برق- دانشگاه صنعتی قوچان - قوچان- ایران
چکیده:   (645 مشاهده)
روشنایی مطلوب یکی از مهم‌ترین عوامل بهینه‌سازی شرایط فیزیکی اماکن از جمله محیط­های آموزشی است. هدف از این مقاله ارزیابی روشنایی محیط­های آموزشی بر اساس استانداردهای جهانی و هوشمندسازی روشنایی کلاس­های درس است. برای این منظور، کلاس­های ساختمان A دانشگاه صنعتی قوچان با استفاده از نرم­افزار دیالوکس شبیه­سازی شده و مواردی همچون شدت روشنایی، چشم­زدگی، مصرف انرژی و یکنواختی نور بر روی سطح میز­های دانشجویان مورد بررسی قرار می­گیرد. نتایج حاصل از شبیه­سازی و اندازه­گیری عملی نشان می­دهد که تقریباً تمامی کلاس­های این ساختمان از لحاظ چشم زدگی، یکنواختی و مصرف انرژی شرایط مطلوبی ندارند. برای رفع این مشکلات، یک روش ابتکاری برای نورپردازی کلاس­های درس با در نظر گرفتن، روشنایی مناسب بر روی صندلی دانشجویان و تخته­ی وایت برد، عدم چشم زدگی دانشجویان و یکنواختی روشنایی ارائه می­شود. علاوه­براین، یک سیستم روشنایی هوشمند با استفاده از سنسورهای حرکت برای کلاس­ها طراحی می­شود. این سیستم در صورت عدم حضور دانشجویان و اساتید در کلاس درس لامپ­های کلاس را خاموش کرده و باعث صرفه­جویی در مصرف می­شود. نتایج حاصل از شبیه­سازی و پیاده­سازی عملی کارآمدی روش پیشنهادی را تأیید می­کنند.
واژه‌های کلیدی: چشم زدگی، شدت روشنایی، کلاس درس، نورپردازی هوشمند
متن کامل [PDF 1305 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برق و کامپیوتر
دریافت: 1399/3/1 | پذیرش: 1399/10/20 | انتشار: 1400/1/17
فهرست منابع
1. 1] Karin C.H.J.Smolders and Yvonne A.W.de Kort, "Bright light and mental fatigue: Effects on alertness, vitality, performance and physiological arousal," Journal of Environmental Psychology, vol. 39, pp. 77-91, 2014. [DOI:10.1016/j.jenvp.2013.12.010]
2. [2] Jeanne F.Duffy and Charles A.Czeisler, "Effect of Light on Human Circadian Physiology," Sleep Medicine Clinics, vol. 4, no. 2, pp. 165-177, 2009. [DOI:10.1016/j.jsmc.2009.01.004]
3. [3] Jonathan S.Emens and Helen J.Burgess, "Effect of Light and Melatonin and Other Melatonin Receptor Agonists on Human Circadian Physiology," Sleep Medicine Clinics, vol. 10, no. 4, pp. 435-453, 2015. [DOI:10.1016/j.jsmc.2015.08.001]
4. [4] Pierre A.Geoffroy, Carmen M.Schroder, and P. Bourgin, "Light treatment in depression: An antique treatment with new insights," Sleep Medicine Reviews, vol. 40, pp. 2018-2019, 2018. [DOI:10.1016/j.smrv.2018.03.002]
5. [5] M.E.Demirkol, Z.Namlı, and L.Tamam, "Efficacy of light therapy on non-seasonal depression and inflammatory markers," The European Journal of Psychiatry, In press, 2019. [DOI:10.1016/j.ejpsy.2019.03.002]
6. [6] Oliver Keis, Hannah Helbig, Judith Streb, and Katrin Hille, "Influence of blue-enriched classroom lighting on students' cognitive performance," Trendsin Neuro science and Education, vol. 3, pp. 86-92, 2014. [DOI:10.1016/j.tine.2014.09.001]
7. [7] فرزام نجابت خواه، سید حسین حسینی، سعید دانیالی، "بهسازی مصرف انرژی الکتریکی: چالش ها و راهکارها،" نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران، دوره 1، شماره 1، صفحه 45-38، 1391.
8. [8] N. E. Khaing et al., "Review of the potential health effects of light and environmental exposures in underground workplaces," Tunnelling and Underground Space Technology, vol. 84, pp. 201-209, 2019. [DOI:10.1016/j.tust.2018.11.022]
9. [9] محمد ایمان غیاثی، مسعود علی اکبر گلکار، امین حاجی زاده، "طراحی مدیریت انرژی هوشمند در ساختمان با انرژی صفر با حضور منابع تولید توان خورشیدی و پیل سوختی و خودروهای برقی،" نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران، دوره 4، شماره 1، صفحه 32-24، 1394.
10. [10] صیاد نوجوان، "مدیریت مصرف انرژی الکتریکی و حرارتی در مجتمع‌های مسکونی،" نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران، دوره 8، شماره 3، صفحه 9-1، 1398.
11. [11] J. Luansheng, L. Chunxia, G. Xiumei, and M. Chongxiao, "The Design of Intelligent Lighting System in College Classroom," International Conference on Future Electrical Power and Energy Systems, vol. 17, pp. 90 - 95, 2012. [DOI:10.1016/j.egypro.2012.02.068]
12. [12] S. Suresh, H.N.S. Anusha, T. Rajath, P. Soundarya, and S. V. P. Vudatha, "Automatic Lighting And Control System For Classroom," International Conference on ICT in Business Industry & Government, pp. 1-6, 2016. [DOI:10.1109/ICTBIG.2016.7892666]
13. [13] L.T. Doulos, A. Kontadakis, E.N. Madias, M. Sinou, and A. Tsangrassoulis, "Minimizing energy consumption for artificial lighting in a typical classroom of a Hellenic public school aiming for near Zero Energy Building using LED DC luminaires and daylight harvesting systems," Energy & Buildings, vol. 194, pp. 201-217, 2019. [DOI:10.1016/j.enbuild.2019.04.033]
14. [14] M. Winterbottom and A. Wilkins, "Lighting and discomfort in the classroom," Journal of Environmental Psychology, vol. 29, pp. 63-75, 2009. [DOI:10.1016/j.jenvp.2008.11.007]
15. [15] N. Castilla, C. Llinares, F. Bisegna, and V. Blanca-Giménez, "Emotional evaluation of lighting in university classrooms: A preliminary study," Frontiers of Architectural Research, vol. 7, no. 4, pp. 600-609, 2018. [DOI:10.1016/j.foar.2018.07.002]
16. [16] P. Ricciardi and CinziaBuratti, "Environmental quality of university classrooms: Subjective and objective evaluation of the thermal, acoustic and lighting comfort conditions," Building and Environment, vol. 127, pp. 23-36, 2018. [DOI:10.1016/j.buildenv.2017.10.030]
17. [17] N. Castilla, C. Llinares, F. Bisegna, and V. Blanca-Giménez, "Affective evaluation of the luminous environment in university classrooms," Journal of Environmental Psychology, vol. 58, pp. 52-62, 2018. [DOI:10.1016/j.jenvp.2018.07.010]
18. [18] S. S.Korsavi, Z. S.Zomorodian, and M. Tahsildoost, "Visual comfort assessment of daylit and sunlit areas: A longitudinal field survey in classrooms in Kashan, Iran," Energy and Buildings, vol. 128, pp. 305-318, 2016. [DOI:10.1016/j.enbuild.2016.06.091]
19. [19]http://www.parsshahab.com/fa/goods/140/%D9%BE%D9%86%D9%84-%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%DB%8C-50-%D9%88%D8%A7%D8%AA.
20. [20] the Illuminating Engineering Society of North America, Ninth, Ed. The IESNA lighting handbook. . IESNA 2000.
21. [21] Classroom Design Guidelines, 2016.
22. [22] Campus Technology Space Standards, 2019.
23. [23] https://evo.support-en.dial.de/support/solutions/articles/9000077444-color-temperature.
24. [24] N. A Smith, Lighting For Health And Safety. Taylor & Francis Group, 2017.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

modarresi J, mirghasemi H. Lighting Improvement and Smart Lighting for Classrooms: Theoretical Studies and Its Implementation at the Quchan University of Technology. ieijqp. 2021; 10 (1) :62-70
URL: http://ieijqp.ir/article-1-747-fa.html

مدرسی جواد، میرقاسمی حسین. بهبود کیفیت و هوشمندسازی روشنایی کلاس‌های درس: مطالعات تئوری و پیاده‌سازی آن در دانشگاه صنعتی قوچان. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1400; 10 (1) :62-70

URL: http://ieijqp.ir/article-1-747-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران Iranian Electric Industry Journal of Quality and Productivity
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4331