:: دوره 6، شماره 11 - ( 6-1396 ) ::
جلد 6 شماره 11 صفحات 54-63 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش بهره وری انرژی در سامانه‌های قطار شهری با بهینه سازی هم‌زمان مشخصه سرعت و توزیع زمان سفر قطار ها
سعید احمدی ، علی دستفان، محسن اصیلی
مربی دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده:   (602 مشاهده)

مصرف بالای انرژی الکتریکی در سامانه‌های قطار شهری، بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته است تا به دنبال راهکارهایی برای صرفه­ جویی انرژی باشند. از طرف دیگر سرویس­ دهی مناسب همراه با دقت و سرعت بالا از خواسته‌های اصلی مسافران به‌عنوان مشتریان این سامانه‌هاست. در این میان بهره­ برداری کارآمد قطارها به دلیل در ­نظر گرفتن هم‌زمان صرفه­ جویی انرژی و وقت­ شناسی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله ضمن ارائه راهکاری برای صرفه­ جویی انرژی با رعایت قید­های مربوط به زمان سفر، تأثیر در نظر گرفتن نرخ متغیر میزان بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، در بهبود کاهش انرژی مصرفی کل شبکه نشان داده‌شده است. این­ کار طی یک فرایند بهینه­ سازی دومرحله‌ای انجام‌شده است. ابتدا با در نظر گرفتن انرژی خالص قطار همراه با زمان سفر بین ایستگاهی به‌عنوان تابع هدف، با استفاده از الگوریتم مرتب­سازی نا مغلوب، مشخصه­ های سرعت بهینه برای سیستم تک­ قطاره به‌دست‌آمده است، سپس با توزیع زمان سفر بین ایستگاه‌ها و استفاده از مشخصه­ های بهینه مرحله قبل انرژی کل دریافتی سیستم چندقطاره از شبکه بالادستی حداقل شده است. نتایج شبیه­ سازی در خط 1 قطار شهری مشهد کارایی روش مورد نظر را تأیید می­کند.

واژه‌های کلیدی: صرفه جویی انرژی، قطار شهری، مشخصه سرعت بهینه، انرژی بازتولیدی ترمزی، مرتب سازی نا مغلوب، بهره برداری کارآمد قطار، بهینه‌سازی دو هدفه
متن کامل [PDF 1282 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 11 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها