مصرف بالای انرژی الکتریکی در سامانههای قطار شهری، بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته است تا به دنبال راهکارهایی برای صرفه جویی انرژی باشند. از طرف دیگر سرویس دهی مناسب همراه با دقت و سرعت بالا از خواستههای اصلی مسافران بهعنوان مشتریان این سامانههاست. در این میان بهره برداری کارآمد قطارها به دلیل در نظر گرفتن همزمان صرفه جویی انرژی و وقت شناسی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله ضمن ارائه راهکاری برای صرفه جویی انرژی با رعایت قیدهای مربوط به زمان سفر، تأثیر در نظر گرفتن نرخ متغیر میزان بازیابی انرژی بازتولیدی ترمزی، در بهبود کاهش انرژی مصرفی کل شبکه نشان دادهشده است. این کار طی یک فرایند بهینه سازی دومرحلهای انجامشده است. ابتدا با در نظر گرفتن انرژی خالص قطار همراه با زمان سفر بین ایستگاهی بهعنوان تابع هدف، با استفاده از الگوریتم مرتبسازی نا مغلوب، مشخصه های سرعت بهینه برای سیستم تک قطاره بهدستآمده است، سپس با توزیع زمان سفر بین ایستگاهها و استفاده از مشخصه های بهینه مرحله قبل انرژی کل دریافتی سیستم چندقطاره از شبکه بالادستی حداقل شده است. نتایج شبیه سازی در خط 1 قطار شهری مشهد کارایی روش مورد نظر را تأیید میکند.