1- دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه صنعتی شریف 2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر 3- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (4688 مشاهده)
بهرهوری نیروی انسانی، از موضوعات مهم مدیران سازمانها بوده ودر این میان، ارتقاء بهرهوری در سیستمهای خدماتی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. همچنین یکی از مسائل بسیار پر اهمیت در سیستمهای شکستپذیر رسیدن به یک سطح مناسب از قابلیت اطمینان برای برآورد رضایت مشتریان و هم چنین سیستم میباشد. سیستمهای تعمیرات و نگهداری از جمله سیستمهای حساس میباشند که افزایش قابلیت اطمینان در آن با هزینه مواجه هست. این سیستمها به دلیل ماهیت تصادفی رخداد خرابیهای همیشه با یک عدم قطعیت روبرو هستند.
ما در این تحقیق از تکنیک شبیهسازی برای سیستم تعمیرگاهی استفاده نمودیم. برای این کار دادههای مربوط به یک سال از خط یک اتوبوسرانی تندرو تهران جمع آوری شد و پس از تعیین توزیع هر یک از انواع خرابی به شبیهسازی آن در نرمافزار ARENA پرداخته شد. برای پیش بینی تعداد خرابیها از شبکهی عصبی مصنوعی چند لایه استفاده گردید. نهایتاً با استفاده از خروجی این مرحله به مدلسازی ریاضی برای محاسبه تعداد اپراتورهای تعمیرگاهی با استفاده از نرمافزارGAMS پرداخته شد. در واقع تخصیص بهینه نیروی انسانی منجر به افزایش کارایی و جلب رضایت استفادهکنندگان به عنوان هدف اصلی سیستم خواهد شد.
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله: تخصصي دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/10/27 | انتشار: 1395/11/17
فهرست منابع
1. [1] انصاری رنانی، قاسم و سبزی علی آبادی، سارا،"اولویت بندی عوامل سازمانی موثر در ارتقای بهره وری نیروی انسانی در صنایع کوچک"، بررسی های بازرگانی، شماره 39، دوره 7، 49-64.