1- دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)،دانشکده مهندسی برق 2- گروه برق-دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان – اصفهان
چکیده: (5119 مشاهده)
با توجه به مزایای انرژیهای تجدیدپذیر موسوم به تولیدات پراکنده، بهرهبرداری از این منابع در شبکههای برق سرتاسر جهان رو به افزایش میباشد. در این مقاله سعی شده است تا از این منابع در کنار شبکه سراسری برق برای تامین توان مصرفی قطارهای برقی استفاده شود، اما به دلیل تکفاز بودن قطارهای برقی در شبکه ی AC با سطح ولتاژ 25 کیلوولت و همچنین متغیر بودن میزان توان مصرفی آنها در طی زمان و مکان، مشکلات کیفیت توانی شدیدی را در شبکه سراسری برق ایجاد مینمایند لذا هدف از مقاله، علاوه بر تامین توان مورد نیاز قطارهای برقی، بهبود نامتعادلی، حذف هارمونیک های جریان از شبکهی بالادست و همچنین دستیابی به ضریب توان تقریبا واحد از دید شبکه می باشد که این اهدف با پیادهسازی تئوری توان لحظهای بر روی مبدلهای کنترلی تولید پراکنده محقق گشته است.