بکارگیری بار در مسائل بهرهبرداری سیستم قدرت همواره مورد نظر بهرهبرداران شبکه بوده و اقتصاد اولین گزینه به منظور افزایش انگیزه مشارکت بار مطرح شده است. مشارکت کوتاهمدت بار با ایجاد انگیزههای اقتصادی تحت عنوان برنامههای پاسخگویی بار مطالعه شده است. بکارگیری این برنامهها کاهش هزینههای قابلیتاطمینان، کاهش تراکم خطوط، کاهش قیمت برق، به تعویقافتادن سرمایهگذاری در توسعه تولید و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی را به دنبال دارند. اما آنچه که حائز اهمیت است اینست که به منظور بهرهگیری هر چه بیشتر از این برنامهها، ابتدا میبایست مدلی جامع و کارا از آنها ارائه داد تا با استفاده از آن، برنامهریزی به منظور بکارگیری هر چه بیشتر این برنامهها انجام شده و انگیزه مشترکین به منظور مشارکت در آنها افزایش یابد. مدلهای مختلفی از برنامههای پاسخگویی بار ارائه شده که در این مقاله تحت عناوین مدلهای استاتیکی و دینامیکی دستهبندی شدهاند. در مدلهای دینامیکی، از مفهوم کششپذیری بار به قیمت برق استفاده شده که ناکارامد است. همانطور که میدانیم این کششپذیری به تعداد مشترکین، متفاوت است؛ این مسئله سبب میشود که به دلیل کمبود داده، تخمین این کششپذیری دشوار و با کمدقتی انجام شود؛ بنابراین دقت مدلسازی کاهش یافته و برنامهریزی به منظور توسعه برنامههای پاسخگویی بار با چالش جدی مواجه میشود.
در این مقاله مدلی جامع و کارا از برنامههای پاسخگویی بار با استفاده از مفهوم جدیدی از کششپذیری ارائه شده که کارایی و دقت مدل را افزایش داده است. در این مدل از کششپذیری قیمت برق در بازار انرژی به تقاضای کل مشترکین استفاده شده که برای تمامی مشترکین حوزه بازار انرژی برگزار شده، یکسان است؛ بنابراین چالش کمبود داده و کمدقتی، در مدل ارائه شده مطرح نیست. نتایج عددی کارایی مدل ارائه شده را نشان داده است.
Jalili H, Sheikh-El-Eslami M K, Parsa Moghaddam M. Demand response modeling based on efficient elasticity concept. ieijqp 2017; 5 (2) :83-96 URL: http://ieijqp.ir/article-1-335-fa.html
جلیلی حسن، شیخ الاسلامی محمد کاظم، پارسا مقدم محسن. مدل سازی برنامه های پاسخگویی بار با استفاده از مفهوم کشش پذیری کارا. نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران. 1395; 5 (2) :83-96